On ollut tosi jännää tässä pari päivää. Tämä on joulu, ja minä tykkään siitä.
Ensiksi eilen aamulla (jouluaattona) äiti lähti auttamaan mummua töihin. Iskä kantoi yläkerrasta sellaisen kummallisen kapistuksen joka oli vihreä ja pörheä, ja laatikollisen palloja ja nauhoja... niistä rakennettiin joulukuusi! Oli mukava laittaa palloja oksille ja vähän leikkiäkin niillä.
Kun äiti tuli takaisin, sillä oli hurjaa kerrottavaa: minun telttani oli lentänyt yöllä tuulessa järveen! No, iskä lähti pelastamaan telttaa. Me katsottiin äidin kanssa ikkunasta kun iskä ajoi traktorilla järveen, ja jännättiin että putoaakohan se tai meneekö traktori ihan uppeluksiin! Aika syvällä se oli mutta moottori jaksoi käydä ja iskä sai keksillä pelastettua sen teltan. Huh-huh.
Sitten me lähdettiin käymään hautuumailla. Siellä käydään aina jouluisin ja siellä on paljon ihmisiä. Kynttilöitä sytytellään ja aikuisilla on jotenkin juhlava tunnelma. Minä vedin kuorma-auton lavalla kynttilöitä, oli mulla kaivinkonekin mukana jos olisi tarvinnut kaivaa. No ei tarvinnut kun ei ole yhtään lunta.
Kotiin tultuamme menimmekin saunaan, ja minä vähän ihmettelin että tässäkös tämä joulu sitten olikin. Yleensähän saunan jälkeen mennään nukkumaan. Vaan tällä kertaapa me lähdettiinkin Noukkaan, ja siellä oli mummun ja papan lisäksi isomummu, Eija, Vekku, Crista ja Riku sekä Nicken mummu Anneli. Me syötiin kovasti jouluruokia. Varsinkin rosolli on hyvää, mutta syön minä kinkkuakin, ja laatikoita. Leipä voin kanssa maistuu myös.
Yks kaks joulupukki seisoi ovella! Tunnenhan minä pukin entuudestaan, mutta silti minua vähän jännitti. Täytyi pitää hajurakoa... kuitenkin, kun pukki alkoi jakaa lahjoja menin istumaan ihan viereen. Lahjoja olikin ihan kauheasti! Leluja, vaatteita ja karkkia. Kiitos kaikille jotka ovat pukkia auttaneet, on sillä ollut kova urakka!
Ilta sujui rattoisasti kun koottiin ne mun lelut ja sitten leikittiin niillä. Hassu juttu sattui keittiössä, kun olimme menossa tiskaamaan: tiskikoneesta poksahti joku osa rikki ja minä sain märän suihkun. Säikähdin kyllä, mutta vähän vaan kastuin, ei muuta.
Lopulta lähdimme kotiin. Iloinen yllätys odotti meitä joulukuusen alla: pukki oli käynyt meillä kotonakin! No, täytyihän koirien ja Vilin saada omat lahjansa. Ja oli siellä mulle, isille ja äidille myös. Vaan ilta oli jo myöhä ja unijukka tuli ihan yllättäen.
Tänä aamuna äiti lähti koirien kanssa lenkille, ja me iskän kanssa jäätiin rakentamaan autorataa. Sitten ajettiin sillä kilpaa. Miksu ja Vekkukin tuli ajamaan. Oltiin ihan niinkuin Formuloissa!
Seuraava homma oli Järvipelastajien Busterin nosto järvestä. Ulkona oli pakkasta ja noi kai pelkäsi että järvikin jäätyy... No, Vekku veti traktorilla veneen ylös, Miksu istui veneessä ja iskä touhusi niiden välissä.
Sitten menimme taas Noukkaan ja äiti ja iskä pelailivat, minä ajelin uudella traktorilla. Illalla pääsin kokeilemaan sitä ulkonakin, on sillä aika vaikea ajaa. Pitää muistaa polkea ja ohjata ja katsoa eteenpäin. Onneksi äiti vähän auttaa ja vetää narulla meitä eteenpäin.
Kotona taas ajettiin autoradalla, junalla, leikittiin eläintarhalla ja työkaluilla, syötiin ja herkuteltiin... kunnes jälleen oli nukkumaanmenon aika.
Katso kuva-albumi joulunvietostani!
Kiitos kaikille mukana olleille ja joulun toivotuksia lähettäneille!