Äidin, Lakin ja Letun kanssa käytiin lomareissulla Ruotsissa. Ensin me ajettiin autolla pitkä matka meren rantaan. Siellä meidät otti kyytiin iso laiva. Se oli niin iso että vaikka me ajettiin auto sinne sisään, sinne mahtui vielä vaikka kuinka monta autoa, ja tosi paljon rekkoja! Meillä oli laivassa oma huone ja mä sain nukkua yläsängyssä. No enhän mä olisi malttanut ollenkaan nukkua, sillä ruokapaikkakin siellä oli ja sen yhteydessä leikkihuone! Leikkihuoneessa oli pallomeri ja leluja, sekä leikki-brygä missä saattoi ajaa laivaa.

Illalla me sitten tultiin maihin ja äidin auton navigaattori opasti meidät Tuula-tädin luokse. Tuulalla me nukuttiin monta yötä, meillä oli sänky lattialla. Tuulalla oli myös paljon leluja sillä Tuula hoitaa päivälapsia. Tällä kertaa kaikki lapset olivat lomalla ja mä sain leikkiä kaikilla leluilla ihan itse.

Päivisin me sitten käytiin koirakilpailuissa. Mulla oli oma leikkikoira mukana, ja sekin piti viedä eläinlääkärin tarkastukseen jotta se sai tulla mukaan. Yhdessä koirakilpailupaikassa oli toinenkin suomalaispoika jonka kanssa mä leikin. Yhdessä toisessa paikassa oli iso liukumäki ja hiekkalaatikko ja kiipeilyteline, ja muutama lapsi jotka puhuivat ihan kummallista kieltä, se ei ollut englantia eikä ruotsia (mä muuten osaan ruotsia, äiti ei), äiti sanoi että he puhuivat saksaa tai jotain sen tapaista.

Iltaisin me käytiin kävelemässä koirien kanssa metsissä. Siellä oli paljon lintuja ja peuroja. Yhtenä iltana me käytiin Gustavsbergin satamassa missä oli tosi isoja purjeveneitä, mutta isoja laivoja siellä ei ollut. Mua ihmetytti kovasti yksi kioski jonka sisällä oli iso puntari ja kioskin ikkunat oli rikkinäiset. Mikäköhän se on ollut ja miksi se on rikottu?

Kaupoissakin me käytiin ja Tuula osti uuden telkkarin, melkein samanlaisen kun meillä kotona on. Mä ostin joitain leluja. Ruotsissa muuten ajelee jäätelöauto, ihan samanlainen kuin täällä. Me ostettiin sieltä jäätelöä. Yksi jäätelöauto oli nostettu moottoritien varrella ison tornin nokkaan. Sillä ei sitten oikein voi ajaa.

Kun me ajeltiin ympäriinsä me jouduttiin usein tunneliin. Sitten kun ajettiin maaseudulla, nähtiin paljon rekkoja, siellä oli Scanian tehdaskin! Mä olisin halunnut käydä siellä, mutta äiti ajoi aina vahingossa siitä ohi eikä sitten osannut enää takaisin. Niin paljon teitä siellä oli.

Maanantaina me mentiin jälleen isoon laivaan. Nyt siihen ei tullut ihan niin paljoa rekkoja, mutta asuntovaunuja ja asuntoautoja sitäkin enemmän. Tämä oli eri laiva kuin se alkumatkan laiva, mutta melkein samanlainen. Täällä oli ihan samanlainen leikkihuone, ja sehän on pääasia. Mulla oli tosi paljon kavereita joiden kanssa me leikittiin laivan ajoa ja meripelastusta. Mä pelastin niitä toisia pallomerestä (joka oli hurjan syvä) heittämällä pelastusrenkaan ja vetämällä lapset ylös sieltä.

Kun laiva sitten ajoi satamaan, me mentiin hyvissä ajoin autokannen ovelle. Siinä vaan sitten käsi niin että mä nukahdin siihen rappusille, ja äiti on kantanut mut autoon. Mä heräsin sitten vasta kun oltiin jo melko lähellä kotia. Kun päästiin kotiin, iskäkin tuli juuri töistä. Olipa kivaa nähdä iskä!

Katsoppas kuvia reissultamme täältä!