Perjantaina kun äiti haki mut päiväkodista, me sanottiin tädeille että me jäädään nyt lomalle. Ja lauantaina me sitten lähdettiin matkalle.

Ensiksi ajettiin Lahteen isomummoa katsomaan. Isomummo oli tosi yllättynyt kun me mentiin. Hän pyysi mua saunomaan kun siellä kerrostalossa on aina lauantaisin sauna, mutta me kuitenkin lähdettiin jatkamaan matkaa ja ajettiin hotelliin Vantaalle.

Sunnuntaina me käytiin koirakilpailussa. Siellä oli yksi kaveri Laura, jonka kanssa mä harjoittelin meidän lelukoirien kanssa koiranäyttelyä. Sitten mä sainkin osallistua toisten lasten kanssa esittämiskilpailuun! Siellä kuitenkin piti olla oikean koiran kanssa, ja mä valitsin Letun. Lettu vaan juoksi kauhean kovaa enkä meinannut pysyä perässä... välillä se pysähtyi ja sitten äiti ja iskä tuli auttamaan. Mä voitin silti palkinnon: hienon ruusukkeen jossa on numero neljä, ja uuden lelukoiran!

Sitten me käytiin kylässä yhden vanhan Jorma-sedän luona. Vaikka Jorma on jo aikuinen sillä oli paljon hienoja autoleluja, ja siellä oli akvaario mikä oli täynnä upeita autoja! Wau! Pihalla oli pressun alla joku oikean kokoinenkin auto millä se Jorma kuulemma leikkii rakentelemalla sitä joskus.

Illalla me käytiin lentoasemalla. Sinne mentiin bussilla, ne bussit ajeli koko ajan siitä meidän hotellin pihasta. Bussikuski ajeli hurjaa vauhtia ja yhden tädin matkalaukku lenteli ympäriinsä vauhdissa. Lentoasemalla näkyi tosi isoja lentsikoita, niin isoja että niistä ei näkynyt kuin vilaus kun ne nousi ja laski. Oli siellä sitten tällainen lasten lentokonekin.

Maanantaina me käytiin koirapuistossa. Siellä oli hienot kalliot missä mä kiipeilin koirien kanssa, äiti ei uskaltanut tulla sinne ylös ollenkaan. Sitten jätettiin koirat autoon odottelemaan ja lähdettiin kävelemään. Ensiksi me nähtiin iso jalkapallokenttä ja koska me oltiin aika korkealla, ihmiset siellä kentällä näytti tosi pieniltä. Sitten me mentiin sellaiseen korkeaan torniin jossa tuuli niin paljon että hattu meinasi lähteä päästä! Siinä oli urheilukenttä alapuolella ja mehän mentiin sinne katsomoon istuskelemaan ja juomaan urheilujuomaa. Äiti ja iskä kertoi että siellä on pidetty Olympialaiset joskus.

Olympiastadionilla oli myös urheilumuseo. Siellä oli kaikkia hassuja vanhoja hiihtopukuja ja suksia ja jotain mitaleita.

Seuraavaksi suuntasimme auton keulan kohti Tamperetta. Matkalla pysähdyttiin niin isoon kauppaan että se oli ihan kaupunki kaupassa. Siellä oli vaikka mitä: leluja, vaatteita, ruokaa... äiti sanoi että aikoo tulla ennen joulua käymään siellä uudelleen. Käyköhän joulupukkikin siellä ostoksilla?

Tampereella me mentiin taas hotelliin. Tässä hotellissa pääsi pulikoimaan, se oli siis jonkinlainen kylpylä. Ja arvatkaas mitä! Mä opin uimaan! Siellä ensin katselin kun yksi pikkutyttö uiskenteli aikuisten altaassa, sillä oli sellaiset kelluttimet käsissä ja vyötäröllä. Mä sitten halusin pukea samanlaiset ja niillähän olikin ihan helppo uida! Ihan turhaan olen pelännyt aikaisemmin!

Aamulla kun me käytiin koiria ulkoiluttamassa, me kuultiin kilinää, niinkuin iso puhelin olisi soinut. Sitten kuului paloautojen äänet. Kun päästiin hotellimme pihaan, huomattiin että sinnehän ne paloautot tulivat, siellä saattoi olla tulipalo! Liekkejä ei kuitenkaan näkynyt ja me arveltiin että joku töppö ihminen oli vaan polttanut tupakkaa huoneessa ja se oli laukaissut palohälytyksen. Sellainen on tosi typerää, turhat hälytykset on kalliita ja kaikille turhauttavia.

Tiistai-aamuna käytiin kävelemässä Tampereen keskustassa. Äiti lauloi sellaista laulua kuin "Tammerkosken sillallaa" mä en oikein ymmärtänyt mikä laulu se oli, mutta kuulemma se laulu kuuluu laulaa siellä. Kovasti siellä olikin siltoja, patoja ja kanavia. Tiedättekös mitä: Kanava-sana tulee silleen, että ensin on "kana" ja siihen lisätään "va". Aikaisemmin mä luulin että se on "kavana" mutta ei se siis olekaan vaan "kanava".

Kotimatkalla pysähdyttiin vielä yhdessä peltipajassa. Mä törmäsin pöytään ja sain kuhmun otsikkoon. Ei se kauheasti sattunut mutta mua pelotti että mummu suuttuu kun näkee sen.

Koiria kävimme juoksuttamassa laskettelurinteillä Himoksessa. Siellä kuulemma voi hiihtää ja laskea pulkalla, nyt vaan oli sellainen keli että suksi ei oikein luistanut joten siellä ei ollut ketään. Maisemat oli silti komeat ja sitten siellä oli kaikkia jänniä laitteita.