Joulua odotettiinkin pitkään - melkein vuosi. Viimeisenä kuukautena mulla oli joulukalenteri, josta sai avata aina yhden luukun joka päivä, sitten kun viimeinen luukku avattiin, oli joulu! Jouluaattoaamuna me koristeltiin joulukuusi.

1175116.jpg

Sitten lähdettiin vielä asioille: käytiin pikaisesti kaupassa ja sen jälkeen hautausmaalla. Minäkin sain sytytellä kynttilöitä, vaikka en kaikesti ihan ymmärräkään miksi niitä sinne viedään ja miksi niiden kivien päällä ei saa kiipeillä?

Kotiin tultuamme menimme savusaunaan. Yleensä savusauna lämmitetään vain kesäaikaan, mutta kun nyt ei ollut lunta, iskä oli lämmitellyt sitä jo pari päivää. Olipas siellä kuuma! Musta on kivaa kun saa pestä itseä napolla eikä tarvitse mennä suihkuun.

Noukassa mummi oli laittanut jouluruuan. Minä en kauheasti tykkää laatikoista mutta kinkku on hyvää. Pakko oli kuitenkin syödä kovasti, koska pukki saattoi olla tulossa millä hetkellä hyvänsä!

1175128.jpg

Kohtahan pukki jo kolkuttikin ovelle. Mulle se on jo vanha tuttu enkä mä ujostellut ollenkaan. Muita kyllä taisi vähän jännittää, sillä mä ja Riku jouduttiin viemään muille lahjoja - kun he eivät uskaltaneet itse tulla hakemaan ja pukki on jo niin lihava ettei jaksa kävellä.

1175129.jpg

1175136.jpg


Isomummu sai paljon lahjoja niin että melkein ne ei mahtuneet enää syliin! Pieni mummokin sai, ja äiti ja iskä ja pappa, ja tietysti kaikki muutkin. Minäkin sain :)

Yksi kaikista kivoimmista lahjoista oli pikkasen iso kasa Legoja. Itse asiassa ne on Rikun vanhat Legot: Riku oli sanonut pukille ettei enää niitä tarvitse ja tietäisikö pukki ketään kenelle ne voisi antaa, kun Jessica ei kuulemma tykkää niillä leikkiä. No pukki sitten toikin ne minulle! Ei tarvinnut pukin kauas niitä kuskata.

1175140.jpg
Niin meni meidän joulu, Legoilla rakennellessa ja suklaata syöden. Nyt aletaan odottaa jo ensi joulua!